Home
/
Blog
/
Supermarktjournaal
/
Van het land in de winkelmand tegen een eerlijke prijs

Van het land in de winkelmand tegen een eerlijke prijs

Is de korte keten ‘here to stay’?

Dorien Beernink
6/7/2020

Landwinkels, Boerschappen, Support your locals, Lekkerder bij de Boer, Delvry.nl… de korte keten heeft de afgelopen maanden steeds meer aan populariteit gewonnen. Consumenten maken gretig gebruik van deze initiatieven en laten streekproducten thuisbezorgen of maken een dagtocht van het bezoek aan een boerderijwinkel.

In tijden van onzekerheid grijpt de mens terug op dingen die vanzelfsprekend goed én lokaal zijn. Vooral jonge mensen gaan steeds vaker bij de bron kopen vanuit de behoefte om te weten waar de producten in hun winkelmandje vandaan komen. Is de korte keten, die inspeelt op de groeiende behoefte van de consument om te weten wat ze eten, ‘here to stay’? Of gaat het gemak van de supermarkt het uiteindelijk toch winnen. Of sluit het een het ander niet uit?

Steeds meer supermarkten kiezen zelf voor een groter assortiment lokale producten. Nu de behoefte bij de consument is aangewakkerd, zijn we benieuwd hoe deze ontwikkeling zich naar de toekomst gaat vormen. Wat staat een win-winsituatie van meer lokale producten in de supermarkt in de weg? Jan Linders geeft in ieder geval al jaren het goede voorbeeld want als je weet dat 81% van de Nederlanders het liefst streekproducten in de supermarkt koopt, speel je daar natuurlijk op in.

Daarnaast vindt meer dan driekwart van onze landgenoten dat streekproducten beter zijn voor het milieu. Om nog maar te zwijgen over wat het doet voor de lokale economie en solidariteit met de omgeving.

Vandaag de dag wordt nog eens extra duidelijk hoe de consument op zoek is naar een verantwoorde manier van boodschappen doen. Met heel veel positieve initiatieven in de afgelopen maanden hebben ook supermarkten lokale kwekers en telers de ruimte gegeven om ze te helpen bij hun afzet. En dit is meer dan goed gevallen bij de consument: mooie verse en goede producten uit de directe omgeving, dat smaakt én voelt goed. Maar daar moet dan ook voor betaald worden, want de marges voor de boer worden steeds kleiner. Niet voor niets protesteren de boeren al een tijd dat de maat vol is. Er moeten eerlijke prijzen worden afgesproken voor de producten van het land.

“Ja, wat blijft er over van de consumentenprijs na uitkleding van de keten? Dat is de prijs die de boer krijgt. En daar gaat het mis.”

Wessel van Olst / Ondernemer Fruitbedrijf & Landwinkel de Woerdt

En als je dan lokale producten aanbiedt, dan verdienen ze eigenlijk ook meer aandacht. Ze hebben een verhaal te vertellen. Want een aardbei smaakt nog zoeter en lekkerder als je ziet met hoeveel zorg, aandacht en passie die geteeld is door een boer met een naam.

Digitale instore communicatie biedt het ideale platform om het verhaal achter de producten te vertellen aan de klant. Met mooie visuele communicatie neem je de consument mee in de reis van de aardbei van het land naar de winkelmand.

Visuele communicatie versterkt emotie en verbindt. Zeker als het gaat om producten die uit de streek komen en daardoor uniek en bijzonder zijn. Creëer een bijzondere winkelbeleving door het beeldend vertellen van de herkomst van lokale producten en breng ze tot leven.

No items found.

Ook interessant

Bekijk alle artikelen

Beleef het mee!

Met onze nieuwsbrief beleef je altijd mee wat er lokaal speelt in en rond supermarkten. Of het nou gaat om digitale instore communicatie, lokale acties, verbouwingen of interessante video-items.

Inschrijven nieuwsbrief

*verplicht veld

Wat speelt er in de supermarkt wereld?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.