Door de generaties heen is de dagelijkse gang boodschappen doen er ingesleten. Bij gebrek aan echte alternatieven is er anno 2019 nog maar weinig veranderd.
Het is nog steeds een beetje zoeken naar de verschillen tussen nu en tien jaar terug. Goed, iets meer vers en broodgeur en dry misting, kruidenkniphoek, versbereid vlees, pizza, en sushi. In de communicatie draait alles om goed eten, lekker eten, maar vooral weten wat je eet. Allemaal slogans die om kwaliteit, verantwoord en bewust draaien.
Eén blik op de kruidenierswaren maakt duidelijk dat daar de tijd echt stil is blijven staan. Vrijwel dezelfde meters wc-rollen, vuilniszakken, (af-)wasmiddelen, hondenbrokken etc. Dezelfde schappen, dezelfde indeling.
En dan de spotlight op de nieuwe consument, de generatie Z en de Millennials. Generatie Z groeit nog een beetje op, maar de Millennials zijn inmiddels volwassen en met 3 miljoen een generatie waar we niet omheen kunnen. Zo ook de supermarkt niet. Geboren in een digitale wereld weten deze generatie als geen ander hoe daarmee om te gaan.
"Generatie Z is volledig opgegroeid met mobieltje in de hand en schakelt op meerdere schermen tegelijk."
Snelheid is essentieel, voor hen vanzelfsprekend. Om ze te bereiken vergt hetzelfde, want hun aandacht spanne is slechts acht seconden. In recordtempo scannen ze content op relevantie. En on demand is hun middle name. Een volgende uitdaging ligt maar een klik of een swipe verder.
Naast snel ook een enorm bewuste groep consumenten. Niet alleen voor persoonlijke consumptie, maar ook voor de consumptie binnen een gezin. Generatie Z heeft namelijk veel invloed op de aankopen binnen een huishouden. Nog een belangrijke reden om deze generatie heel serieus te nemen. In 2020 valt 40% van de consumenten in deze groep.
We kijken dus naar twee generaties die zijn opgegroeid met innovatie en de komende decennia de dienst uitmaken. Zij vragen meer. Nee, zij eisen meer. Trouwer aan hun eigen normen en waarden dan aan een merk. En meer dan ooit bereid om te switchen voor beter.
Een ding heeft de supermarkt nu nog voor, deze generaties geven de voorkeur aan de fysieke winkel. Om deze groep aan de supermarkt te binden zal er nu dan toch echt iets moeten gaan veranderen. Innovativiteit, interactiviteit, efficiency, informatievoorziening en persoonlijke benadering. Voor ieder wat wils. Een digitale winkelbeleving die ze zelf scannen op relevantie.